De collectie van M.E.N. zet vraagtekens bij de wijze waarop we mannen als mannen beschouwen en vrouwen als vrouwen. Daarmee breekt het op een inspirerende manier met bestaande conventies.
Tekst: Maysa de Vries | Fotografie Team Peter Stigter
Nieuwsgierig wachtten wij af tot de eerste modellen de catwalk zouden betreden. Waar we een colonne ranke modellen verwachtten, werd de show echter ruig geopend door een rugbyteam met brede mannen. Het team rolde een lange groene grasloper uit en gaf het startsein. Daarmee zette de show meteen de toon voor het breken met traditionele man-vrouw-rolverdelingen. En dat is precies de gedachtegang die de ontwerpsters willen aanhalen in hun collectie. Mannelijke en vrouwelijke accenten die we standaard in de mode kennen, haalden ze volledig uit hun context. Zo zagen we mannelijke modellen in sierlijke silhouetten en vrouwen in ontwerpen met mannelijke details. De collectie van M.E.N. zet vraagtekens bij de wijze waarop we mannen als mannen beschouwen en vrouwen als vrouwen. Daarmee breekt het op een inspirerende manier met bestaande conventies.
Drie verschillende achtergronden, één gezamenlijke missie
M.E.N. bestaat uit Maartje Janse, Elysanne Schuurman en Nikki Duijst. De drie ontwerpsters ontmoetten elkaar tijdens MOAM collective 2016, waar ze onderdeel waren van het ontwerpteam. Alle drie hebben ze een andere achtergrond. Zo heeft Maartje Janse gestudeerd aan ArtEZ, Studeerde Elysanne Schuurman aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en Nikki Duijst aan de Koninklijke Academie van de Beeldende Kunsten. Hun verschillende achtergronden maakt van het collectief een verzameling van diversiteit en een breed scala aan expertise, met een gezamenlijke missie als gemene deler: de modeproductie verduurzamen. Met M.E.N. deden de ontwerpsters onderzoek naar de huidige mode-industrie en naar oplossingen door middel van innovatieve materialen en technieken.
Een collectie die ‘sorry’ zegt
De missie van M.E.N. is tweeledig: ze wil de traditionele man-vrouw verhoudingen opschudden binnen de huidige maatschappij, en ze streeft naar een zo duurzaam mogelijke productie. De eerste collectie van M.E.N. draagt de naam ‘Es tut mir Leid’ , oftewel ‘het spijt me’ in het Duits. Hiermee zegt het collectief sorry tegen de vervuiling die de mode-industrie met zich meebrengt. Mede daarom bestaat de collectie van M.E.N. uit reststoffen. Als onderdeel van Fashion LAB en in samenwerking met onder andere TextileLab Amsterdam en Makerversity, hebben de ontwerpsters voor deze collectie gebruik gemaakt van de reststoffen van Walter van Beirendonck, Ann Demeulemeester, Dries van Noten en A.F. Vandevorst.
M.E.N. geeft stof tot nadenken
Op zoek gaan naar duurzame oplossingen betekent echter niet per definitie dat je consessies moet doen in ambacht, vinden de drie ontwerpsters uit het collectief. En dat is terug te zien in deze collectie. De stukken zijn bijzonder netjes afgewerkt en vormen een samensmelting van verschillende materialen en kleuren. Het uiterlijk vertoon op de catwalk wisselde gedetailleerde witte gewaden af met strakke suits, zachte stoffen en grove patronen. De ontwerpsters toonden daarmee een mooi beeld van hoe duurzame mode eruit kan gaan zien. Nadat de modellen hun laatste ronde hadden gemaakt, kwam het rugbyteam weer op en sloot af met de alom bekende bekende groepshouding. Een mooie metafoor voor het teamgevoel binnen het collectief en een gentle reminder dat we de mode-industrie alleen kunnen veranderen als we een eenheid vormen. Een prachtige show met een bijzondere en heldere boodschap. Love it!
Nog meer duurzaamheid op Amsterdam FashionWeek
Deze editie van Amsterdam FashionWeek zagen we nog meer shows die de focus legde op duurzame aspect van de modebranche. Zo showde de gemeente Amsterdam in samenwerking met zes alumni van de Gerrit Rietveld Academie en het Amsterdam Fashion Institute hun collectie onder de naam ‘Circulair Fashion’. De show was de kick-off van de bewustwordingscampagne ‘Amsterdam maakt er wat van’ waarin een schoon Amsterdam de hoofdrol speelt. Ook goed om in de gaten te houden: het ontwerpersduo Yasmina Ajbilou en Lynn-Kate Rosdorff. Zij zien hun werk niet alleen als een duurzaam goed, maar als een kunstvorm. Het label wil niet bestempeld worden als een ‘groen modelabel’, maar mensen juist de schoonheid van zogenaamde ‘waardeloze’ stoffen tonen. Ze verwerken reststoffen in een doelgericht ontwerp. “Weggooien is geen oplossing. Het is een probleem en wij bieden de oplossing”, aldus het duo op Fashionweek.nl. Mooi om te zien dat duurzame mode ook op de catwalk steeds meer draagvlak creëert.
Lees ook 5x mode-illustraties met het werk van Elysanne Schuurman. Ze is niet alleen getalenteerd mode-ontwerpster maar ook een hele goede mode-illustratrice.